Thursday, October 26, 2006

Projektvalgsnotat

Vores klasse udgør et fællesskab i det fysiske rum, defineret af deltagelse i kurset Den brugerskabte web, men udgør klassen også et online community? Hvis man ser på fællesbloggen, er svaret ja. Ser man på vores personlige blogs, er de kædet sammen med kurset som fællesnævner og udgør derigennem en mikrokosmos-blogosfære inden for den store altomfattende blogosfære. Spørgsmålet er så, om denne lille blogosfære er et online community?

For at svare på dette spørgsmål må man først definere, hvad der forstås ved et online community. Findes der en tjekliste eller lignende over, hvilke karakteristika et typisk community er i besiddelse af? Er der overhovedet konsensus, en fælles opfattelse af online communities? I forlængelse af disse spørgsmål kan man eventuelt undersøge forskellige online communities (fx bibliotekscommunities, bibliotek 2.0-relateret) for at opstille egne kriterier og karakteristika.

I relation til dette diskuteres begrebet enforced/tvungen blogging. Har tvungen blogging nogen indflydelse på, hvorfor klassen opfattes/ikke opfattes som et online community? Kan dette forklare, hvorfor nogen i klassen blev meget begejstrede for blogging, mens andre ikke blev så begejstrede?

Metoden vil blandt andet omfatte en spørgeskemaundersøgelse af klassen - hvis de vil hjælpe :-) Elementer i undersøgelsen vil for eksempel være opfattelse af klassen som online community, holdning til tvungen blogging (hvor vi håber at kunne af- eller bevise en sammenhæng mellem de to spørgsmål); tidligere erfaring med blogs, communities eller lignende (som eventuelt kunne være en alternativ forklaring på vores spørgsmål); egen opfattelse af begejstring for blogging, aktivitet på egen blog og forhåbentlig meget mere. Vi er i tvivl om, hvorvidt antallet af respondenter (dvs. klassen) er for småt til at kunne understøtte en konklusion. Samtidig har vi kigget på det spørgeskemaværktøj, som blev slået op på studienettet for nyligt, og er i tvivl om, hvorvidt vi må bruge det, eller om der er krav om SPSS ...

Motivationen for denne (foreløbige) problemstilling er for det første, at vi ligger i hver sin ende af spektret: Camilla er ret bidt af blogging, og Marie er ret uinteresseret i det. Vi undrede os lidt over, hvordan resten af klassen fordeler sig i denne sammenhæng - og om denne fordeling kan forklares ud fra klassen-som-online-community-tanken, tvungen-blogging-tanken eller noget helt tredje. Vi er åbne for alle resultater af undersøgelsen :-)

Naturligvis skal den lille spørgeskemaundersøgelse ikke være grundlaget for hele opgaven. Det er nærmere tænkt som noget indledningsvis, som vi kan bruge som udgangspunkt til at diskutere og analysere.

1 comment:

Unknown said...

Nååååhr, hvor er det fint! *fnis*